Jul med corona skal planlægges sammen med medarbejderne
29-09-2020
Vi skal forberede os på, at julen bliver anderledes i år, lyder det i en fælles appel fra Præsteforeningen og Landsforeningen af Menighedsråd udsendt til landets præster og menighedsråd. Et hovedbudskab i det usædvanlige initiativ er, at kirkens medarbejdere bør tages med på råd i overvejelserne omkring, hvordan man lokalt kan ”sikre, at gudstjenester og arrangementer sker under overholdelse af sundhedsmyndighedernes krav og anbefalinger”.

”Vi opfordrer til, at menighedsrådet i det hele inddrager medarbejderne i en dialog om aktiviteterne i kirken ikke alene i forhold til julen, men også i øvrigt,” skriver Per Bucholdt Andreasen Søren Abildgaard, formænd for henholdsvis Den Danske Præsteforening og Landsforeningen af Menighedsråd.

Begrundelsen for dette er for det første, at der for medarbejderne er tale om arbejdsmiljø, og for det andet, at det er dem, der har den fornødne viden om tingene til at sige, ”hvad der kan lade sig gøre i forhold til planlægning af aktiviteterne”.

Læs fællesskrivelsen fra Præsteforeningen og Landsforeningen her

Københavns Stift har med input fra alle landets stifter udarbejdet et inspirationskatalog med forslag til, hvordan kirkerne kan imødekomme den store interesse i forbindelse med de kommende højtider og samtidig holde sig inden for corona-restriktionerne. Se det her.