Klargøring til genåbning af kirkerne
13-05-2020
Folkekirken er en del af anden fase i genåbningen af samfundet. Regeringen skriver i en pressemeddelelse udsendt den 7. maj, at alle folketingets partier blandt andet er enige om at få ”folkekirken og trossamfund i gang” fra mandag den 18. maj. ”Kirker og trossamfund aftaler i sektorpartnerskab, hvordan åbningen tilrettelægges sundhedsmæssigt forsvarligt,” skriver regeringen.

I den samlede ”Aftale om plan for genåbning af Danmark”, som regeringen offentliggjorde den 8. maj, pointeres det blandt andet også, at rammerne for afstand mellem kirkegængere og medvirkende ”tilrettelægges i sektorpartnerskaberne bl.a. på baggrund af retningslinjer fra sundhedsmyndighederne.”

Organistforeningen har sammen med øvrige repræsentanter for folkekirkens parter deltaget i en sektordialog med Kirkeministeriet i form af en række online-møder med drøftelse af, hvordan folkekirken kan genåbne. Denne dialog har også været ført i denne uge.

I øjeblikket afventes en endelig udmelding fra Kirkeministeriet om, hvordan retningslinjerne fra sundhedsmyndighederne nærmere bestemt kan og skal håndteres for folkekirkens vedkommende. Vi vil lægge flere informationer ind på Organistforeningens hjemmeside, når vi har dem.

Desuden kan man holde øje med nyt på Kirkeministeriets hjemmeside, km.dk.

SE OGSÅ: