Nu skal praktisk taget alle vielser og dåb udskydes, og konfirmationer må vente til efter pinse
18-03-2020
Sundhedsministeriet har i dag offentliggjort en bekendtgørelse med en betydelig skærpelse af forsamlingsforbuddet, som gælder fra i dag kl. 10 og herefter parallelt med lukningen skoler, institutioner, kirker mv., dvs. foreløbigt frem til og med søndag den 29. marts.

”Det er forbudt at afholde og deltage i indendørs og udendørs arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 10 personer til stede,” lyder forbuddet, som dog ikke gælder for begravelser og bisættelser og heller ikke i private boliger.

Ifølge en pressemeddelelse, som landets biskopper udsendte efter et møde med Kirkeministeriet i formiddag, betyder det, at der i forbindelse med bryllupper og dåbshandlinger højst må deltage ti personer inklusive præst og kirkebetjening.

”I langt de fleste tilfælde forventes dåbsforældre og brudepar derfor at ønske handlingen udsat, hvilket er vores og Kirkeministeriets anbefaling,” skriver biskopperne.

Når det gælder afholdelse af begravelser og bisættelser, skal kirkerne i gang med målebåndet, hvis de ikke allerede ved, hvor mange kvadratmeter gulv, der er i kirkeskibet.

”Begravelser og bisættelser i folkekirken skal ikke overholde en fast deltagergrænse på i alt 10 personer, men der må maksimalt tillades adgang for 1 person pr. 4 kvm gulvareal i kirkens skib. Det betyder, at der maksimalt må være adgang for 50 personer, hvis kirkens skib har et areal på 200 kvm,” forklares det i pressemeddelelsen, hvor biskopperne også henstiller til, at kirketjener/graver og præst i fællesskab skal agere dørmænd.

Kvadratmeterbestemmelsen er ikke biskoppernes eller Kirkeministeriets opfindelse men følger af sundhedsministerens nye bekendtgørelse, hvor det hedder, at der til lokaler med offentlig adgang maksimalt må tillades adgang for 1 person pr. 4 m2 gulvareal.

Ud over de påtvungne foranstaltninger melder biskopperne nu ud, at stort set alle konfirmationer skal udskydes:

”Alle konfirmationer udskydes til foreløbigt efter pinse, nye datoer fastsættes lokalt så hurtigt som muligt. Denne beslutning træffes nu for at give afklaring for både familier og ansatte,” skriver de.

Biskopperne slutter med at bemærke, at hvis man har spørgsmål til noget omkring kirkelukningerne, kan man rette henvendelse til provsti og biskop.

SE OGSÅ: