Rettens ord: natkirke er koncert
05-03-2020
Kan man slippe for at betale til Koda ved at kalde en koncert for gudstjeneste? Nej, den holder i hvert fald ikke i byretten, men i en konkret sag fra København, er afgørelsen nu anket til landsretten.

Hvor går grænsen mellem gudstjeneste og koncert? Spørgsmål er som bekendt ikke kun af teologisk eller markedsføringsmæssig interesse, for det har også betydning for, om man som arrangør er fritaget for at betale Koda-afgift eller ej. Det har menighedsrådene hidtil ikke gjort, når der afholdes natkirke i domkirken og Trinitatis Kirke i København, selvom de fleste andre kirker ifølge oplysninger fra Koda betaler ved lignende arrangementer.

Ifølge en dom afsagt af Københavns Byret den 14. januar har Koda ret i, at musikken er det væsentlige i natkirkearrangementerne, som derfor må betragtes som koncerter. Konkret skal kirkerne tilsammen betale knap 80.000 kroner samt sagsomkostninger.

Menighedsrådet ved Vor Frue Kirke har imidlertid anket sagen til landsretten. Det uddyber menighedsrådsformand Anne Dorte Schwarz-Nielsen over for Kristeligt Dagblad:

”[Vi mener] at dommen er utrolig mangelfuld. Dommeren har undladt at tage hensyn til de teologiske argumenter for, hvorfor det er gudstjenester,” siger hun og forklarer, at det i forbindelse med tilbud som ”Chill-Out Night” og ”God Goes Deep” handler om, at den primært elektroniske musik bruges forkyndende.

”Musikken skal i samspil med rummet være med til at give en fornemmelse af at være nærmere Gud. Den gør, at man får nogle religiøse overvejelser eller stemninger,” uddyber formanden til avisen.

Ifølge Kirke.dk-redaktør Kåre Gade er det i forbindelse med sagen også naturligt at stille et principielle spørgsmål om, hvorvidt gudstjenester overhovedet bør være fritaget for Koda-afgift.

”Hvad er argumentet for, at netop professionelle komponister skal være frivillige i en kirke, hvor gudstjenesten er gennemprofessionaliseret fra kirketjener og korister til organist og præst?” spørger han i en analyse på Kirke.dk.