Kirkelig meningsdanner: giv medarbejderrepræsentanten stemmeret
22-02-2020
På webmediet Kirke.dk er menighedsrådsarbejdet for tiden til debat. Blandt andet har en præst meldt ud, at han ikke selv burde have stemmeret i rådet, hvilket der har vist sig at være flere holdninger til. En af de uenige er Thomas Bjerg Mikkelsen, som er fakultetsleder på Menighedsfakultetet i Aarhus, en selvstændig institution, der især uddanner præster til folkekirken. Han mener, at hvis man skal sikre et sundt samarbejde i sognet, bør man i stedet gå en anden vej:

”Medarbejderrepræsentanten har ingen stemmeret. Det styrker fornemmelsen af, at de ikke-gejstlige ansatte udgør et b-hold. Det virker også umoderne. Derfor mener jeg, at det vil være fornuftigt at ændre reglerne, så medarbejderrepræsentanten indgår som fuldgyldigt medlem af menighedsrådet. På den måde kan alle omkring bordet blive forpligtet på de fælles beslutninger,” skriver Thomas Bjerg Mikkelsen i sit indlæg.

Forslaget er det sidste ud af seks bud på vejen til en god arbejdskultur i menighedsrådet og sognet. Det første bud lyder: vælg en dygtig formand, og blandt de fire øvrige er, at man skal undlade at gøre præsten til personaleleder. Problemet med dette er blandt andet, at præsten ikke refererer til menighedsrådet men til provsten, og at menighedsrådet derfor ikke har kompetence til at gribe ind i konflikter mellem præst og medarbejder. Desuden påpeger Thomas Bjerg Mikkelsen, at en sammenblanding af rollerne som leder og præst/sjælesøger kan være usund:

”For det første kan præsten få svært ved at skære igennem over for en ansat, han samtidig fører fortrolige sjælesørgeriske samtaler med. For det andet kan en ansat fristes til at misbruge sjælesorg til at manipulere præsten over på sin side, hvis præsten samtidig står med personaleansvaret,” skriver han.

Hvis man har abonnement på Kirke.dk, kan man læse indlægget her: Fakultetsleder: Fem bud på, hvordan menighedsrådet sikrer et sundt samarbejde

SE OGSÅ: Landsforeningen: vælg ikke præsten som kontaktperson (01.10.2018)