Debat om gudstjenesten er skudt i gang med nye rapporter
29-06-2019
De to sidste rapporter fra biskoppernes tre liturgi-faggrupper er nu udkommet. Rapporterne handler om henholdsvis selve gudstjenesten og om dåb og nadver, og vil blive nærmere omtalt i september-nummeret af Organist.org. Men rapporterne er også værd at gå på opdagelse i på egen hånd. De foreligger i forkortede versioner, såkaldte pixiudgaver med spørgsmål til samtale, samt naturligvis i deres fulde versioner for de mere ihærdige.

Biskopperne ønsker nu, at der på baggrund af de tre rapporter skal finde en folkelig debat sted, blandt andet i forbindelse med lokale arrangementer og en landsdækkende liturgi-konference, som der vil blive inviteret til i efteråret.

Der er også blevet oprettet en særlig mailadresse, som man kan sende sin respons til: folkekirkensliturgi@km.dk

Herefter vil biskopperne i oktober 2020 træffe afgørelse om det videre forløb. Der er lagt op til, at der evt. kan nedsættes en permanent liturgikommission, men debatten skal ifølge biskopperne vise, hvorvidt der er basis for dette.

Organistforeningens formand, Ingrid Bartholin Gramstrup, skriver i juli-nummeret af Organist.org:

”Ligesom ved første rapport, der havde liturgi som tema, er der lagt op til, at de skal inspirere og igangsætte en debat ude i det kirkelige landskab, hvor der allerede i mange år er arbejdet, nytænkt og forsøgt med anderledes liturgier og gudstjenesteformer. Hermed en opfordring til, at vi kirkemusikere tager del i samtalen og byder ind med vores faglighed og erfaringer i den sammenhæng.”

Se et overblik over forløbet med folkekirkens liturgiarbejde her.

Rapport om gudstjenesten
Rapport om dåb og nadver