Et tiltrængt løft til tilsynet med psykisk arbejdsmiljø
04-05-2019
Regeringen har indgået en aftale med folketingets øvrige partier undtagen enhedslisten om en genopretning af arbejdsmiljøindsatsen i Danmark. Aftalen går blandt andet ud på, at der skal tilføres 460 mio. kr. til Arbejdstilsynet over perioden 2020-2022. Det sker, efter at regeringen siden 2015 rundt regnet har beskåret Arbejdstilsynet med 100 mio. kr. årligt.

Som en del af aftalen skal der for første gang udarbejdes en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø for at gøre reglerne på området mere tydelige.

”Forligspartierne forpligter sig også til at rydde op i gamle regler og vejledninger, så reglerne på arbejdsmiljøområdet helt generelt bliver nemmere at forstå,” står der i aftalen.

Den politiske aftale tager udgangspunkt i en række anbefalinger, som regeringens ekspertudvalg for arbejdsmiljø fremlagde i september. Udvalget bestod både af fagpersoner og repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, og det blev nedsat i 2017, efter at beskæftigelsesministeren erklærede, at arbejdsmiljøindsatsen var slået fejl.

Ikke nok til en genopretning

Ifølge næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) Morten Skov Christiansen er der hårdt brug for de 460 mio. kr. til Arbejdstilsynet, men det er ikke nok, mener han.

”Vi er stadig langt fra [det], der som minimum skal til for at genoprette tilsynet med arbejdsmiljø. Med de nye midler til Arbejdstilsynet er jeg i tvivl om hvor mange af pengene, der reelt vil gå til tilsyn med arbejdsmiljøet og hvor mange der skal bruges på andre og nye opgaver,” siger han i en nyhed på fra fho.dk.

Når det gælder det psykiske arbejdsmiljø, har fagbevægelsen længe presset på for at få en bekendtgørelse.

”Det er rigtig positivt, at vi med aftalen får en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø. Jeg forventer, at det vil give et reelt og tiltrængt løft til tilsynet med psykisk arbejdsmiljø.” siger Morten Skov Christiansen.

EKSTERNE LINKS