Kurser i foråret
30-01-2019
Her er nogle af de mest interessante kursusmuligheder for organister de kommende måneder.

De nævnte kurser fra kirkemusikskolerne kan man læse mere om på kirkemusikskole.dk/kurser (OBS: ustabil hjemmeside, virker periodisk).

ORGELEKSKURSION
Nu er der lejlighed til at udvide sit kendskab til barokkens orgler ved at tage med Kristian Lumholdt og Løgumkloster Kirkemusikskole på orgelekskursion til Ostfriesland i det nordvestligste Tyskland ikke langt fra Bremen. Turen foregår i weekenden den 22.-24. marts og byder på en række historiske instrumenter af orgelbyggerne Arp Schnitgers, J.D. Busch og J. Richborn med særligt fokus på førstnævnte, som bl.a. har bygget det berømte orgel i byen Norden. Der vil være overnatning på hotel i Oldenburg. Ansøgningsfrist: 15. februar.

PR-ARBEJDE OG NY INSPIRATION
Allerede den 2. marts inviterer Vestervig Kirkemusikskole til kursus om ”PR for musikken i medierne” med Svend Løbner i Folkekirkens Hus i Aalborg. Det handler om, hvordan man skriver fængende til lokalavisen og andre lokale medier. Frist 22. februar 2019.

Derefter er der mandag den 4. marts en dag om påskens salmer og musik. Det sker på Vestervig Kirkemusikskole, hvor rektor Tine Fenger Thomsen og Lektor Jørgen Kjærgaard vil inspirere deltagerne til, hvordan de kan arbejde med tilrettelæggelsen af påskens salme- og musikvalg. Der vil også være lejlighed til erfaringsudveksling, og der vil være en introduktion til ”ikonografisk salmevalg til påsken”.

OLESEN, RIIS OG KOLIND
Også på Sjælland er der mulighed for at få inspiration til repertoiret. Under overskriften "Det lille orgel" – fra Frescobaldi til Grønbech” er der den 25. februar og 11. marts kursus med domorganist Kristian Olesen i Roskilde Domkirke. Det handler udelukkende om musik for ét manual uden pedal. Frist 11. februar.

Desuden er der igen babysalmesangskursus med Anne-Mette Riis, denne gang i Ansgar Kirke, Hedehusene (fra den 4. marts, ansøgningsfrist 4. februar), og i St. Magleby Kirke vil organist Erik Kolind over to dage undervise i forspil og ledsagelse til nyere salmemelodier, første gang den 21. marts (frist 7. marts).

MASTERCLASSES
I DR-byen på Amager vil dirigent for DR BørneKoret og DR JuniorKoret Susanne Wendt gå i dybden med ledelse af juniorkor den 29.-30. marts, når hun underviser Børnekorakademiets studerende på den toårige efteruddannelse på en masterclass. Nærmere oplysninger på bornekorakademiet.dk – tilmelding senest den 5. marts.

Læs mere her.

Hvis man er ekstra hurtig, kan man nå at tilmelde sig Unge Stemmer på Den Jyske Sangskole i Herning i weekenden den 1.-3. marts. Sangskolen kalder det ikke længere for masterclass, men det er det samme arrangement. Denne gang er temaet ”Krop og udtryk”, og blandt de medvirkende er Pia Boysen, Andrea Krüger Holm samt Tine og Christian Fris-Ronsfeld. Årets internationale indslag er finske Sanne Valvanne, som vil holde workshops om sin kormetode, som hun kalder "Sing and Shine with Body and Soul". Nærmere oplysninger på denjyskesangskole.dk – tilmeldingsfrist 1. februar.

Læs mere her.