Organistforeningens stævne
I 2021 er der – om alt går vel – både stævne i Organistforeningen i maj og Nordisk Nordisk Kirkemusiksymposium i august. Organistforeningens bestyrelse ønsker at opmuntre medlemmerne til at deltage i begge dele. Derfor er stævnet næste år én dag kortere end så ofte før, og det varer således ikke helt til onsdag, som vi fejlagtigt skrev på bagsiden af Organist.org i november.

Stævnet finder sted fra søndag den 16. maj sidst på eftermiddagen til tirsdag den 18. maj efter frokost og foregår på Golf Hotel Viborg. Nordisk Kirkemusiksymposium i Helsingfors finder sted den 26.-29. august 2021. Det kan være en god ide at planlægge sin deltagelse allerede nu – og gå i dialog med menighedsrådet omkring dette.

Under Organistforeningens stævne i maj 2021 er der lagt op til besøg i både Viborg Domkirke og den nærliggende Asmild Kirke. Komponist, korleder og tidligere organist Erling Lindgren vil mandag formiddag medvirke sammen med sin rytmiske trio. Tirsdag formiddag er der foredrag og fællessang ved tidligere højskoleforstander og højskolesangbogsudvalgsformand Jørgen Carlsen.

Det fulde program for stævnet vil blive offentliggjort i marts-nummeret af Organist.org og på siden her.

Organistforeningens årsmøde 2020

Se en lille fotoreportage fra Organistforeningens årsmøde, som fandt sted den 24. august 2020 på Milling Hotel Park i Middelfart (klik på billedet og derefter på fuldskærm-ikonet nederst til højre i videoen).

PROGRAM
12.00    Ankomst og frokost
13.30    Nyt om kommende uddannelses- og rejselegat, v. Louis Torp
              og Henrik Strøm

Nyt fra sekretariatet, v. Louis Torp
14.30    Generalforsamling (se dagsorden her)
16.00    Evaluering af fagpakkeprojektet, v. Knud Damgaard Andersen
17.00    Strejftog i Højskolesangbogen, v. Christian Dyrst (se nedenfor)
18.30    Middag

FOREDRAG OG FÆLLESSANG
Under overskriften ”Strejftog i Højskolesangbogen” vil Christian Dyrst fortælle om Højskolesangbogen og dens oprindelse. Han vil give nogle bud på, hvorfor den er her, hvorfor den ser ud, som den gør, og hvad det er for tanker i højskolebevægelsen, der fostrer sådan en sangbog. Hvad er folkelig sang i grunden for en størrelse? Og så skal der naturligvis synges. Ingen tvivl om det – det er sundt for fællesskabet, eftertanken og åndedrættet.

Christian Dyrst er statsprøvet musikpædagog, korleder, komponist og seminarielærer på Den frie Lærerskole i Ollerup på Fyn. Han skriver selv kormusik og musik til folkelige sange. Se mere på www.dyrstmusik.dk

2019-stævnet

Organistforeningens stævne i 2019 fandt sted på ECH Park i Esbjerg den 19.-22. maj.

Læs reportage fra årsmødet her

(Organist.org nr. 7, juli 2019)

2018-årsmødet

Organistforeningens årsmøde i 2018 fandt sted på Koldinghus i Kolding den 28. maj

Læs reportage fra årsmødet her

(Organist.org nr. 7, juli 2018)

Slides fra oplæg på årsmødet i Kolding:

2017-stævnet

Organistforeningens stævne i 2017 fandt sted i Helsingør og København den 21. til 24. maj

Læs reportager fra stævnet her

(Organist.org nr. 7, juli 2017)

2016-årsmødet

Årsmødet 2016 fandt sted den 30. maj i Herning på kunstmuseet HEART.

Læs reportage fra stævnet her (Organist.org nr. 7, juli 2016)

2015-stævnet

Fandt stævnet sted på Hotel Prindsen i Roskilde den 3. til 6. maj 2015. Blandt de medvirkende var Morten Skovsted, Mads Granum, Erik Kolind, Christa Brix Hauser, Kristian Olesen, Daniel Bruun, Susanne Wendt og Værkstedet GudstjenesteLIV.

Se reportager fra stævnet (Organist.org, juni 2015)

2014-stævnet

Fandt sted d. 4.-7. maj på Hotel Plaza i Odense.

2013-stævnet

Fandt sted d. 12.-14. maj på Hotel Comwell Kellers Park i Brejning ved Vejle Fjord.

Læs reportagerne fra PO-bladets juli-nummer.

Slides fra oplæg på årsmødet i Kolding:

2012-stævnet

fandt sted den 28.-31. maj på Hotel Svendborg.

Læs PO-bladets dækning af stævnet i PO-bladet nr. 7, juli 2012.